• akumulatory do atv
  • akumulator do łodzi
  • akumulatory-motocyklowe
  • Akumulatory offroad
A A A

Akumulator, to często niedoceniana część pojazdu.

Pewnego dnia może spotkać nas niespodzianka, nie koniecznie taka, z której możemy być zadowoleni. Dlatego zanim przestanie odpowiednio nam służyć, powinniśmy o niego należycie zadbać. Prawidłowa dbałość o naszą baterię, to nie tylko okresowe doładowywanie, ale także prawidłowe podłączenie podczas wymiany.

Żaden akumulator nie jest wieczny i kiedyś musimy go zastąpić nowym, jednak zastanówmy się o czym powinniśmy pamiętać chcąc go wymienić. Czasem zdarza się, że o problemy z rozruchem obwiniamy zużyty akumulator, jednak nie zawsze musi to być prawda. Zanim podejmiemy pochopną decyzję o wymianie, która nie zawsze może pomóc rozwiązać problemy, powinniśmy udać się do serwisu w celu sprawdzenia poboru prądu czy rozrusznika samochodu.

 

Czasem wystarczy podłączyć akumulator do tzw. ładowarki mikroprocesowej z funkcją odsiarczania płyt i problem zostaje rozwiązany na przykład. Victron Blue Smart Przeciętnie akumulator powinien wytrzymać od 3 do 5 lat, jednak jego trwałość zależy od wielu czynników, a jego wady ujawniają się najczęściej w zimie.

 

Dlaczego? Zarówno za wysokie jak i niskie temperatury nie służą żadnemu akumulatorowi.

Przy minusowych temperaturach wydajność akumulatora może spaść nawet do 40%. Pamiętajmy, że im niższa temperatura tym mniejsza wydajność. Akumulatorowi szkodzi także dłuższa bezczynność czy jazda na krótkich trasach, wstrząsy na wybojach-słabe mocowanie czy za wysoki pobór prądu w instalacji elektrycznej. Jeśli akumulator ulegnie zbyt szybkiemu zużyciu, należy poinformować o tym fakcie pracownika serwisu czy sklepu, który może posłużyć nam fachowym doradztwem i wykonaniem testu obciążeniowego akumulatora.

 

Zawsze należy dobierać baterię zgodnie z zaleceniem producenta samochodu. Demontaż też wykonujemy po uprzednim zapoznaniu się z zaleceniami, gdyż w przypadku niektórych modeli samochodów, wymagane jest podtrzymanie zasilania. Podczas wymiany baterii należy uważać by nie zresetować ustawień sterowników lub nie zrobić zwarcia instalacji elektrycznej, a stary akumulator oddać do utylizacji. W żadnym razie nie należy wyrzucać zużytego akumulatora do zwykłego kosza na śmieci. Możemy zostawić go np. w sklepie w którym kupujemy nowy.

 

Kiedy zakupimy już nowy akumulator, montaż powinien być wykonany solidnie, tak by nie było ewentualnych problemów z obluzowaniem się baterii czy przepływem prądu. W niektórych samochodach konieczne jest zarejestrowanie sterownika akumulatora na komputerze pokładowym, dotyczy to samochodów z systemem start-stop. W przypadku akumulatorów wyższej klasy, często ich montaż otrzymujemy w cenie zakupu, tak więc lepiej jest powierzyć to zadanie profesjonaliście, gdyż z pozoru prosta czynność wykonana w nieodpowiedni sposób może wyrządzić sporo strat np. przedwczesne zużycie akumulatora czy doprowadzić do usterek samochodu.

 

Wymiana nie kosztuje wiele, a dzięki temu mamy pewność, że wszystko będzie w porządku. Powyższe rady dotyczą nowszych modeli samochodów. W starych autach jak wiadomo wymiana nie sprawia aż takich skomplikowanych problemów i wszystko jest dużo prostsze. Przy wymianie odłączamy tylko stary akumulator, podpinamy nowy i po kłopocie. Jeśli chcemy by np. ustawienia radia nie uległy zresetowaniu, wystarczy podczas wymiany podłączyć do klem małą baterię lub zapobiec przerwaniu zasilania przy pomocy kabelków.

 

W ten sposób mamy rozwiązany problem resetu ustawień. Resztę bardziej skomplikowanych czynności pozostawmy lepiej fachowcom, a wtedy będziemy mogli cieszyć się znacznie dłużej sprawnym akumulatorem, zaoszczędzając w efekcie czas i pieniądze.

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem