• akumulatory do atv
  • akumulator do łodzi
  • akumulatory-motocyklowe
  • Akumulatory offroad
A A A

Jak powszechnie wiadomo, akumulator to jedna z najważniejszych części w naszym samochodzie. To właśnie dzięki niemu nasz samochód odpala i pozwala na bezproblemową podróż.

 

Możliwe problemy z akumulatorem

Zadaniem akumulatora jest magazynowanie i oddawanie energii elektrycznej. Musimy pamiętać, że rola akumulatora nie kończy się wraz z odpaleniem silnika. Stare silniki Diesla potrafiły co prawda działać bez podpiętego akumulatora, natomiast w dzisiejszych konstrukcjach akumulator pełni bardzo wiele ważnych funkcji bez których nasz silnik nie może kontynuować jazdy.

 

Możliwe problemy z alternatorem

Alternator (prądnica prądu przemiennego) jest odpowiedzialny za ładowanie akumulatora podczas pracy silnika. Niestety, element ten jest awaryjny. Najczęstszą usterką jest awaria szczotek. Kolejną częstą awarią jest uszkodzenie łożyska, które można poznać w bardzo łatwy sposób. Wraz z rosnącymi obrotami silnika spod maski jest generowany coraz większy hałas.

 

Jedna z najgorszych awarii jaka może nam się przydarzyć w alternatorze, jest pęknięcie obudowy. Tutaj nie pozostaje nam nic innego jak nabycie nowego lub regenerowanego alternatora. Awaryjne bywają również diody układu prostowniczego, które są odpowiedzialne za zamianę prądu zmiennego na stały. Częstwo uszkodzeniu ulega regulator napięcia, który odpowiada za utrzymanie stałego napięcia ładowania. Uszkodzenie tego elementu może prowadzić zarówno do niedoładowania akumulatora jak i do przeładowania co praktycznie w każdym przypadku kończy się awarią i wymianą akumulatora.

 

Jeśli alternator działa bez zarzutu, pasek klinowy jest w dobrym stanie, a nasz akumulator stale traci napięcia, warto sprawdzić instalację elektryczną pod kątem poboru prądu. Można dokonać tego za pomocą zwykłego multimetra (cena około 20 zł). Jeśli okaże się, że w naszej instalacji jest pobór na poziomie 0.5A to przy akumulatorze o pojemności 60Ah, to możemy byc pewnie, że po tygodniu od ładowania będziemy mieć problem z odpaleniem.

 

Zanim przystąpimy do tych wszystkich pomiarów w pierwszej kolejności sprawdźmy klemy i kable czy są dobrze przykręcone i nie zabrudzone. W wielu przypadkach na klemach wraz z upływem czasu pojawia się nalot, który uniemożliwia poprawne przewodnictwo prądu. Do jego usunięcia zastosujmy gorącą wodę i szczotkę drucianą.

 

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem