Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

  • akumulatory do atv
  • akumulator do łodzi
  • akumulatory-motocyklowe
  • Akumulatory offroad
A A A

Porady eksperta

Potrzebujesz nowego akumulatora, ale nie wiesz jaki wybrać? A może musisz go naładować, i nie wiesz jak się do tego zabrać? Jeśli tak, to ten dział jest właśnie dla ciebie. Te i wiele innych ciekawych artykułów dotyczących akumulatorów, prostowników i przetwornic napięcia.

poradnik eksperta kata

Co może spowodować awarię akumulatora ? 

Ujemny bilans ładowania → utrata pojemności → awaria baterii

  • niewystarczający czas ładowania (mniej niż 12 godzin) przy pomocy ładowarki pojazdu.
  • nie wystaczające ładowanie przez prądnice oświetlenia z powodu niskiego napięcia (straty napięcia w pokładowym układzie elektrycznym lub uszkodzony ustawiony sterownik napięcia)
  • uszkodzona ładowarka
  • nieodpowiednia ładowarka ujemny bilans energetyczny spowodowany przez zbyt wiele dodanych później urządzeń zużywających prąd tzn. zużycie energii jest wyższe niż pojemności ładowania akumulatora.

Konserwacja akumulatora

Częstotliwość konserwacji akumulatora zależy od jego wieku. Z technicznego punktu widzenia, polecamy okres comiesięczny - szczególnie w przypadku dłuższych przestojów.
  • Skontroluj stan elektrolitu (w przypadku akumulatorów obsługowych) i w razie potrzeby uzupełnij jego brak wodą destylowaną. Po uzupełnieniu dobrze jest akumulator podładować, aby wyrównać gęstość elektrolitu.
  • Utrzymuj akumulator i bieguny w czystości
  • Sprawdź połączenia, kable, klemy i skontroluj czy obudowana nie ma uszkodzeń.

 

Sprawdź książkę serwisową swojego pojazdu i znajdź w niej rekomendacje producenta oryginalnego wyposażenia dotyczące:
klasy wielkości akumulatora – rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych wymiarów Twojego auta. Wiele pojazdów jest przystosowanych do więcej niż jednej klasy.
mocy zimnego rozruchu (CCA) – CCA jest niezwykle istotna , jeśli chodzi o możliwość startowania w niskich temperaturach. To siła prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w temperaturze -17, 8 oC, czyli 0oF zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

 

Akumulator magazynuje energię elektryczną, by z niej skorzystać w przyszłości. Napięcie wytwarza się w wyniku reakcji chemicznej, która zachodzi, gdy dwa przeciwne materiały, to jest płyta ujemna i dodatnia zostają zanurzone w elektrolicie, który jest roztworem kwasu siarkowego i wody. W typowym akumulatorze kwasowo-ołowiowym napięcie wynosi około 2 V na ogniwo, co razem daje 12V.
 

W celu zachowania komfortu użytkowania oraz utrzymania wydłużonej pracy akumulatora, wielu producentów samochodów łączy montaż nowego akumulatora w pojazdach Start-Stop z jego odpowiednim kodowaniem. Dlatego należy koniecznie posiadać odpowiednie urządzenie diagnostyczne.

Ale to nie wszystko. Wybór właściwego akumulatora i różne sposoby montażu (zob. ilustracja) stawiają kolejne wyzwania. Konieczne jest posiadanie precyzyjnej instrukcji montażu aby zapobiec uszkodzeniu elektroniki lub elementów mechanicznych pojazdu oraz zapewnić szybki i pewny rozruch. Ile zatem warsztatów posiada odpowiednie urządzenie do wymiany akumulatorów w Start-Stop ? Zapytaliśmy 1 200 najlepszych warsztatów w Europie, czy są gotowe podjąć się tego zadania. A ponieważ prawie 60 % odpowiedzi brzmiało „nie”, stworzyliśmy unikalny program serwisowy wspierający zarówno warsztaty, jak i hurtowników.