Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 506 164 933 61 628 21 03

  • akumulatory do atv
  • akumulator do łodzi
  • akumulatory-motocyklowe
  • Akumulatory offroad
A A A

Porady eksperta

Potrzebujesz nowego akumulatora, ale nie wiesz jaki wybrać? A może musisz go naładować, i nie wiesz jak się do tego zabrać? Jeśli tak, to ten dział jest właśnie dla ciebie. Te i wiele innych ciekawych artykułów dotyczących akumulatorów, prostowników i przetwornic napięcia.

poradnik eksperta kata

Poniżej zostały opisane wszystkie najważniejsze elementy poszczególnych modeli zasilaczy awaryjnych produkcji VOLT POLSKA.

Wymontowanie akumulatora

  1. Upewnić się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym lub parkowania. Wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne i wyjąć kluczyki z wyłącznika zapłonu. Uwaga: w niektórych samochodach drzwi zablokują się automatycznie po odłączeniu akumulatora, i z tego względu kluczyki należy zabrać z samochodu. Należy również odłączyć wszystkie alarmy nie instalowane przez producenta samochodu.
  2. Sprawdzić, czy gniazdo zapalniczki działa. Jeśli nie działa, przełączyć kluczyk zapłonu w położenie pomocnicze. Zainstalować urządzenie do podtrzymywania pamięci komputera pojazdu (CMS).
  3. Odłączyć najpierw od akumulatora przewód połączony z masą pojazdu (w nowoczesnych samochodach jest to biegun ujemny akumulatora). Może to spowodować utratę nastaw zapisanych w pamięci komputera samochodu – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
  4. Odłączyć przewód od bieguna dodatniego akumulatora. Jeżel i zainstalowane zostało urządzenie CMS, przewód ten pomimo odłączenia będzie znajdował się pod napięciem. Aby uniknąć zwarcia z masą pojazdu, na końcówkę przewodu należy założyć izolator, np. rękawicę gumową.
  5. Usunąć elementy mocujące akumulator w pojeździe.

Przetwornica - do czego służy?

Przetwornica to samodzielne urządzenie, które podłącza się do gniazdka zapalniczki lub bezpośrednio do akumulatora. Jej zadaniem jest zmiana napięcia 12V/24V z instalacji samochodowej prądu stałego na napięcie prądu zmiennego równego 230V. Innymi słowy zmienia prąd stały na zmienny, przez co bardzo często można spotkać się z następującym skrótem występującym przy nazwie  przetwornicy: DC/AC.

Co może spowodować awarię akumulatora ? 

Ujemny bilans ładowania → utrata pojemności → awaria baterii

  • niewystarczający czas ładowania (mniej niż 12 godzin) przy pomocy ładowarki pojazdu.
  • nie wystaczające ładowanie przez prądnice oświetlenia z powodu niskiego napięcia (straty napięcia w pokładowym układzie elektrycznym lub uszkodzony ustawiony sterownik napięcia)
  • uszkodzona ładowarka
  • nieodpowiednia ładowarka ujemny bilans energetyczny spowodowany przez zbyt wiele dodanych później urządzeń zużywających prąd tzn. zużycie energii jest wyższe niż pojemności ładowania akumulatora.

Konserwacja akumulatora

Częstotliwość konserwacji akumulatora zależy od jego wieku. Z technicznego punktu widzenia, polecamy okres comiesięczny - szczególnie w przypadku dłuższych przestojów.
  • Skontroluj stan elektrolitu (w przypadku akumulatorów obsługowych) i w razie potrzeby uzupełnij jego brak wodą destylowaną. Po uzupełnieniu dobrze jest akumulator podładować, aby wyrównać gęstość elektrolitu.
  • Utrzymuj akumulator i bieguny w czystości
  • Sprawdź połączenia, kable, klemy i skontroluj czy obudowana nie ma uszkodzeń.