Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

  • akumulatory do atv
  • akumulator do łodzi
  • akumulatory-motocyklowe
  • Akumulatory offroad
A A A

Porady eksperta

Potrzebujesz nowego akumulatora, ale nie wiesz jaki wybrać? A może musisz go naładować, i nie wiesz jak się do tego zabrać? Jeśli tak, to ten dział jest właśnie dla ciebie. Te i wiele innych ciekawych artykułów dotyczących akumulatorów, prostowników i przetwornic napięcia.

poradnik eksperta kata

Kilka przydatnych porad, które pozwolą przeżyć zimę twojemu akumulatorowi.

Jak doskonale wiemy, ujemne temperatury nie służą naszym autom, a w szczególności naszym akumulatorom. Jednak jest kilka prostych czynności, które możemy zastosować przed zimą, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji typu: brak możliwości odpalenia auta przy -15 oC. Przede wszystkim musimy znaleźć przyczynę, jeżeli okaże się, że problemem jest akumulator to:

Jak sprawdzić czy mamy rozładowany akumulator?

Każdy akumulator, to serce każdego pojazdu. Od jego sprawności zależy, czy auto będzie odpalało.

Jeśli wchodzimy do samochodu, przekręcamy zapłon i auto nie odpala lub na desce rozdzielczej nie pojawiła się żadna kontrolka to najprawdopodobniej mamy problem z akumulatorem

W takim wypadku, jeśli jesteśmy zaopatrzeni w miernik napięcia możemy sprawdzić, jaki jest jego stan naładowania. Napięcie prawidłowe to zakres 12.6 – 12.8V, jeśli nasz akumulator mieści się w tych granicach, to przyczyna może być inna, na przykład niedokręcona klema akumulatora. Klemy powinny być czyste i dobrze dokręcone, bez zbędnej ilości środków zabezpieczających, jak wazelina techniczna.

Poniżej zostały opisane wszystkie najważniejsze elementy poszczególnych modeli zasilaczy awaryjnych produkcji VOLT POLSKA.

Wymontowanie akumulatora

  1. Upewnić się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym lub parkowania. Wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne i wyjąć kluczyki z wyłącznika zapłonu. Uwaga: w niektórych samochodach drzwi zablokują się automatycznie po odłączeniu akumulatora, i z tego względu kluczyki należy zabrać z samochodu. Należy również odłączyć wszystkie alarmy nie instalowane przez producenta samochodu.
  2. Sprawdzić, czy gniazdo zapalniczki działa. Jeśli nie działa, przełączyć kluczyk zapłonu w położenie pomocnicze. Zainstalować urządzenie do podtrzymywania pamięci komputera pojazdu (CMS).
  3. Odłączyć najpierw od akumulatora przewód połączony z masą pojazdu (w nowoczesnych samochodach jest to biegun ujemny akumulatora). Może to spowodować utratę nastaw zapisanych w pamięci komputera samochodu – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
  4. Odłączyć przewód od bieguna dodatniego akumulatora. Jeżel i zainstalowane zostało urządzenie CMS, przewód ten pomimo odłączenia będzie znajdował się pod napięciem. Aby uniknąć zwarcia z masą pojazdu, na końcówkę przewodu należy założyć izolator, np. rękawicę gumową.
  5. Usunąć elementy mocujące akumulator w pojeździe.

Przetwornica - do czego służy?

Przetwornica to samodzielne urządzenie, które podłącza się do gniazdka zapalniczki lub bezpośrednio do akumulatora. Jej zadaniem jest zmiana napięcia 12V/24V z instalacji samochodowej prądu stałego na napięcie prądu zmiennego równego 230V. Innymi słowy zmienia prąd stały na zmienny, przez co bardzo często można spotkać się z następującym skrótem występującym przy nazwie  przetwornicy: DC/AC.