Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

A A A

Blog

Nawet najlepszej jakości akumulator po kilku latach użytkowania odmówi posłuszeństwa i trzeba będzie go wymienić na nowy. Co zrobić ze starą, wyeksploatowaną baterią?

Aby rozwiązać problemy z ładowaniem akumulatora, najpierw należy poznać ich przyczynę. Dopiero na tej podstawie można podjąć decyzję, czy wystarczy dokonać drobnych napraw, czy też konieczna będzie wymiana starej baterii na nową.

Jakość akumulatora, producent czy nawet wysoka cena to nie jedyne czynniki, jakie wpływają na żywotność akumulatora. Wiele zależy również od tego, w jaki sposób będziesz go użytkował. Prawidłowo eksploatowana bateria jest w stanie działać bez zarzutu nawet 4-5 lat, zaniedbana może odmówić posłuszeństwa nawet po roku.

Sezon motocyklowy w pełni. Pora zadbać o swój jednoślad, aby móc w pełni cieszyć się radością jazdy bez przykrych niespodzianek. Niestety pierwsze uruchomienie motocykla często rujnuje plany na wyczekiwaną przejażdżkę. Przyczyną wielokrotnie jest niesprawny akumulator. Czasami wystarczy naładowanie baterii, ale kiedy to nie wystarcza, trzeba ją wymienić na nową. Jakie rodzaje akumulatorów można montować w motocyklach?

Technologia Start&Stop stosowana jest obecnie w przypadku większości nowo produkowanych samochodów. System ten odpowiada za automatyczne włączanie i wyłączanie silnika w czasie postoju. Silnik pracuje więc w dość specyficznych warunkach, co z kolei pociąga za sobą pewne wymagania w stosunku do akumulatora zastosowanego w pojeździe. Konwencjonalna bateria kwasowo-ołowiowa posiada niewystarczające parametry, by sprostać wymogom technologii Start&Stop. Jaki akumulator trzeba zatem wybrać?

Wydawać by się mogło, że to zima stanowi najtrudniejszy okres dla akumulatorów samochodowych. Jesteśmy przygotowani na to, że podczas mrozów bateria w pojeździe może odmówić posłuszeństwa. Tymczasem okazuje się, że letnie upały również przyczyniają się do awarii spowodowanych samorozładowaniem akumulatora. Jak temu przeciwdziałać?

Akumulatory głębokiego rozładowania nastawione są przede wszystkim na rozruch. Ich celem jest zapewnienie odpowiedniego napięcia przez jak najdłuższy czas. Różnią się więc od standardowych akumulatorów zarówno pod względem swojej konstrukcji, jak i podstawowych parametrów. Znajdują zastosowanie przede wszystkim w łodziach motorowych i elektrycznych, kamperach, maszynach budowlanych, wózkach widłowych. Tak naprawdę zakres możliwości ich wykorzystania na tym się nie kończy, gdyż mogą być przydatne wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z intensywną, cykliczną pracą i stałym, niższym obciążeniem prądowym.

Klemy to elektryczne łączniki pomiędzy akumulatorem a zewnętrznym obwodem. Znajdują się na końcówkach przewodów. Docelowo są nakładane i zaciskane na biegunach akumulatora. Klema dodatnia podłączona jest do siatki dodatniej pierwszej celi, a klema ujemna — do ujemnej ostatniej w szeregu celi. Nie wszyscy właściciele pojazdów zdają sobie sprawę z tego, że zaciski akumulatora to bardzo istotne punkty w instalacji elektrycznej auta. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie, np. brak dobrego styku między klemą a biegunem akumulatora, mogą prowadzić do problecmów z uruchomieniem samochodu.

Wybór akumulatora zależny jest od jego zastosowania. Inne technologie używane są w przypadku codziennej pracy niż sporadycznego uruchamiania. Duże znaczenie ma także to, jakiego napięcia wymaga dane urządzenie oraz jaki kształt i maksymalne wymiary akumulatora przewiduje. Poszczególne typy charakteryzują się także innymi sposobami ładowania, co ma związek z ich budową. Które rodzaje mają zwiększone parametry?

Każdy akumulator po wielu cyklach pracy traci swoje właściwości. Szybsze rozładowywanie się lub wystąpienie różnego rodzaju awarii może przydarzyć się w najmniej spodziewanym momencie, dlatego bezpieczniej jest już wcześniej sprawdzić, czy wymiana nie będzie potrzebna w najbliższym okresie. Podpowiadamy, kiedy jest optymalny czas na zakup nowego akumulatora.