Wymontowanie akumulatora
Dowiedz się jak prawidłowo powinno przebiegać wymontowanie akumulatora i jego montaż. Jeśli zrobisz to w niewłaściwy sposób możesz uszkodzić akumulator lub spowodować usterkę w samochodzie.
-
Upewnij się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym lub parkowania. Wyłącz wszystkie odbiorniki elektryczne i wyjmij kluczyki z wyłącznika zapłonu. Uwaga: w niektórych samochodach drzwi zablokują się automatycznie po odłączeniu akumulatora, i z tego względu kluczyki należy zabrać z samochodu. Należy również odłączyć wszystkie alarmy nie instalowane przez producenta samochodu.
-
Sprawdź, czy gniazdo zapalniczki działa. Jeśli nie działa, przełącz kluczyk zapłonu w położenie pomocnicze. Zainstaluj urządzenie do podtrzymywania pamięci komputera pojazdu (CMS).
-
Odłącz najpierw od akumulatora przewód połączony z masą pojazdu (w nowoczesnych samochodach jest to biegun ujemny akumulatora). Może to spowodować utratę nastaw zapisanych w pamięci komputera samochodu – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
-
Odłącz przewód od bieguna dodatniego akumulatora. Jeżeli zainstalowane zostało urządzenie CMS, przewód ten pomimo odłączenia będzie znajdował się pod napięciem. Aby uniknąć zwarcia z masą pojazdu, na końcówkę przewodu należy założyć izolator, np. rękawicę gumową.
-
Usunąć elementy mocujące akumulator w pojeździe.
Jak przygotować akumulator do zainstalowania?
-
Upewnij się, że akumulator ma prawidłową polaryzację dla danego typu pojazdu.
-
Upewnij się, że wysokość akumulatora jest odpowiednia dla danego typu pojazdu. (Jeśli akumulator jest zbyt wysoki, jego końcówki mogą być zwierane przez maskę silnika lub mogą ją uszkodzić).
-
Do dobrej praktyki zawodowej należy postawienie starego i nowego akumulatora obok siebie, aby porównać ich wysokość, polaryzację, sposób mocowania i parametry elektryczne. Niektóre akumulatory mają elementy mocowania z obu stron i z obu końców. Sprawdź tylko te, które będą używane do mocowania na pojeździe.
-
Upewnij się, że akumulator jest czysty i suchy.
-
Upewnij się, że korki otworów odgazowania są prawidłowo założone.
-
Sprawdź, czy napięcie akumulatora jest powyżej 12,40 V. Jeśli tak nie jest, naładuj akumulator lub użyj innego akumulatora, którego napięcie jest powyżej 12,40 V.
-
Upewnij się, że na końcówki biegunów są nałożone osłony.
Przygotowanie pojazdu
-
Z miejsca, na którym będzie zainstalowany akumulator usuń wszelkie przedmioty. (Postawienie ciężkiego akumulatora na jakimś ostrym odłamku może spowodować przebicie dna akumulatora).
-
Upewnij się, że zaciski przyłączeniowe, elementy mocujące i miejsce instalowania akumulatora są pozbawione korozji. (Jeżeli są ślady korozji, można je natychmiast usunąć gorącą wodą). Jeżeli stan skorodowania jest znaczny i może naruszyć stabilność akumulatora lub może rozprzestrzeniać się na inne części przedziału silnikowego, oddaj pojazd do sprawdzenia przez autoryzowanego dystrybutora.
-
Sprawdź, czy naprężenie paska napędu alternatora jest prawidłowe – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
-
Zalecamy sprawdzenie układu elektrycznego, a zwłaszcza układu ładowania na pojeździe, aby upewnić się, czy pracuje prawidłowo – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
Jak prawidłowo zainstalować akumulator?
-
Zamocuj akumulator na pojeździe. Należy dokręcić odpowiednio elementy mocujące, aby nie przesuwał się podczas jazdy. UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.
-
Z końcówki dodatniego bieguna akumulatora zdejmij osłonę i podłącz przewód dodatni. UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.
-
Z końcówki ujemnego bieguna akumulatora zdejmij osłonę i podłącz przewód ujemny (masowy). UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.
-
Osłony z końcówek biegunów załóż na końcówki starego akumulatora, który został wymontowany z pojazdu, aby zabezpieczyć go przed możliwością zwarcia końcówek.
-
Umieść na nowym akumulatorze wszystkie elementy które zostały zdjęte ze starego akumulatora, jak rurki, kolanka odgazowania, osłony zacisków, opaski mocujące, etc.
-
Zastosowanie wazeliny nie jest konieczne w nowoczesnych akumulatorach polipropylenowych, lecz nie ma żadnych przeciwwskazań do jej stosowania. Możesz posmarować lekko zaciski przyłączeniowe. Jest to nadal zalecane w przypadku akumulatorów ebonitowych. Nie używaj smaru.
-
Odłącz urządzenie CMS.
-
Uruchom silnik.
-
W przypadku instalowania akumulatora w innym urządzeniu niż pojazd samochodowy postępuj zgodnie z instrukcjami producenta urządzenia.