Wymontowanie akumulatora

Wymontowanie akumulatora

Dowiedz się jak prawidłowo powinno przebiegać wymontowanie akumulatora i jego montaż. Jeśli zrobisz to w niewłaściwy sposób możesz uszkodzić akumulator lub spowodować usterkę w samochodzie.

 

mechanik wymontowuje akumulaator

  1. Upewnij się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym lub parkowania. Wyłącz wszystkie odbiorniki elektryczne i wyjmij kluczyki z wyłącznika zapłonu. Uwaga: w niektórych samochodach drzwi zablokują się automatycznie po odłączeniu akumulatora, i z tego względu kluczyki należy zabrać z samochodu. Należy również odłączyć wszystkie alarmy nie instalowane przez producenta samochodu.

  2. Sprawdź, czy gniazdo zapalniczki działa. Jeśli nie działa, przełącz kluczyk zapłonu w położenie pomocnicze. Zainstaluj urządzenie do podtrzymywania pamięci komputera pojazdu (CMS).

  3. Odłącz najpierw od akumulatora przewód połączony z masą pojazdu (w nowoczesnych samochodach jest to biegun ujemny akumulatora). Może to spowodować utratę nastaw zapisanych w pamięci komputera samochodu – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.

  4. Odłącz przewód od bieguna dodatniego akumulatora. Jeżeli zainstalowane zostało urządzenie CMS, przewód ten pomimo odłączenia będzie znajdował się pod napięciem. Aby uniknąć zwarcia z masą pojazdu, na końcówkę przewodu należy założyć izolator, np. rękawicę gumową.

  5. Usunąć elementy mocujące akumulator w pojeździe.

 

Jak przygotować akumulator do zainstalowania?

  1. Upewnij się, że akumulator ma prawidłową polaryzację dla danego typu pojazdu.

  2. Upewnij się, że wysokość akumulatora jest odpowiednia dla danego typu pojazdu. (Jeśli akumulator jest zbyt wysoki, jego końcówki mogą być zwierane przez maskę silnika lub mogą ją uszkodzić).

  3. Do dobrej praktyki zawodowej należy postawienie starego i nowego akumulatora obok siebie, aby porównać ich wysokość, polaryzację, sposób mocowania i parametry elektryczne. Niektóre akumulatory mają elementy mocowania z obu stron i z obu końców. Sprawdź tylko te, które będą używane do mocowania na pojeździe.

  4. Upewnij się, że akumulator jest czysty i suchy.

  5. Upewnij się, że korki otworów odgazowania są prawidłowo założone.

  6. Sprawdź, czy napięcie akumulatora jest powyżej 12,40 V. Jeśli tak nie jest, naładuj akumulator lub użyj innego akumulatora, którego napięcie jest powyżej 12,40 V.

  7. Upewnij się, że na końcówki biegunów są nałożone osłony.

 

Przygotowanie pojazdu

  1. Z miejsca, na którym będzie zainstalowany akumulator usuń wszelkie przedmioty. (Postawienie ciężkiego akumulatora na jakimś ostrym odłamku może spowodować przebicie dna akumulatora).

  2. Upewnij się, że zaciski przyłączeniowe, elementy mocujące i miejsce instalowania akumulatora są pozbawione korozji. (Jeżeli są ślady korozji, można je natychmiast usunąć gorącą wodą). Jeżeli stan skorodowania jest znaczny i może naruszyć stabilność akumulatora lub może rozprzestrzeniać się na inne części przedziału silnikowego, oddaj pojazd do sprawdzenia przez autoryzowanego dystrybutora.

  3. Sprawdź, czy naprężenie paska napędu alternatora jest prawidłowe – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.

  4. Zalecamy sprawdzenie układu elektrycznego, a zwłaszcza układu ładowania na pojeździe, aby upewnić się, czy pracuje prawidłowo – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.

 

Jak prawidłowo zainstalować akumulator?

  1. Zamocuj akumulator na pojeździe. Należy dokręcić odpowiednio elementy mocujące, aby nie przesuwał się podczas jazdy. UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.

  2. Z końcówki dodatniego bieguna akumulatora zdejmij osłonę i podłącz przewód dodatni. UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.

  3. Z końcówki ujemnego bieguna akumulatora zdejmij osłonę i podłącz przewód ujemny (masowy). UWAŻAJ, ABY NIE DOKRĘCAĆ ŚRUB Z NADMIERNĄ SIŁĄ.

  4. Osłony z końcówek biegunów załóż na końcówki starego akumulatora, który został wymontowany z pojazdu, aby zabezpieczyć go przed możliwością zwarcia końcówek.

  5. Umieść na nowym akumulatorze wszystkie elementy które zostały zdjęte ze starego akumulatora, jak rurki, kolanka odgazowania, osłony zacisków, opaski mocujące, etc.

  6. Zastosowanie wazeliny nie jest konieczne w nowoczesnych akumulatorach polipropylenowych, lecz nie ma żadnych przeciwwskazań do jej stosowania. Możesz posmarować lekko zaciski przyłączeniowe. Jest to nadal zalecane w przypadku akumulatorów ebonitowych. Nie używaj smaru.

  7. Odłącz urządzenie CMS.

  8. Uruchom silnik.

  9. W przypadku instalowania akumulatora w innym urządzeniu niż pojazd samochodowy postępuj zgodnie z instrukcjami producenta urządzenia.

 

Udostępnij ten wpis :

Facebook
X
LinkedIn