Akumulatory w systemach Start-Stop
Od roku 2012 emisja CO2 w nowo rejestrowanych samochodach osobowych nie może przekroczyć 130 g CO2/km. Normy emisji CO2, będą systematycznie zaostrzane do 95g CO2/km w 2020 roku. W związku z tym, rosła będzie ilość nowych samochodów wyposażonych w System Start/Stop, pozwalający na oszczędność paliwa oraz zmniejszenie emisji CO2 nawet o 10%. Dynamiczny rozwój rynku samochodów w Europie, spowoduje że w roku 2015 100% nowych samochodów będzie wyposażonych w System Start-Stop.
Czym jest System Start-Stop?
W momencie zatrzymania samochodu przez kierowcę (np. w ruchu ulicznym na skrzyżowaniu) oraz przełączenia na bieg jałowy („wrzucenia luzu”) System Start-Stop wyłącza silnik i jedynym źródłem zasilania urządzeń samochodu (światła, ogrzewanie, radioodbiornik, klimatyzacja) staje się akumulator. W zastosowanej technologii Start-Stop potrzeba specjalnego alternatora i akumulatora odpornego na dużą ilość cykli rozruchu. Zwykły akumulator bardzo szybko traci swoją żywotność. System Start-Stop charakteryzuje się dużo większą liczbą cykli rozruchu silnika (częste wyłączanie oraz start silnika) oraz zapotrzebowaniem odbiorników prądu (radio, światła, klimatyzacja) na energię przy wyłączonym silniku. Praca silnika wyposażonego w System Start-Stop prowadzi do „większej głębokości” rozładowania akumulatora. System wymaga specjalnego akumulatora odpornego na dużą liczbę cykli rozładowania, gdyż konwencjonalne akumulatory mogą nie spełniać wymagań Systemu Start-Stop.
Akumulatory przeznaczone do aut z systemem Start/Stop możemy podzielić na dwie kategorie:
- Akumulatory do Start-Stop bez funkcji odzyskiwania energii z siły hamowania – akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery).
- Akumulatory do aut z funkcją odzyskiwania energii z siły hamowania (rekuperacja) – akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat / Technologia wiązania elektrolitu w macie szklanej).
Akumulator Tuborg AGM do aut z systemem Start-Stop
Tuborg AGM jest to akumulator dedykowany do samochodów z bogatym wyposażeniem oraz do systemów start-stop z rekuperacją czyli odzyskiwaniem energii z hamowania.
- Większe bezpieczeństwo: łączenie ogniw i pozostałe krytyczne elementy konstrukcji pozostają pod poziomem elektrolitu.
- Lepsza regeneracja po głębokim rozładowaniu: gęstość kwasu pozostaje w sposób zamierzony wyższa; oznacza to mniejsze głębokie rozładowanie przy cyklicznym obciążeniu.
- Łatwe doładowanie: dzięki większej ilości kwasu akumulator można łatwiej doładować.
Zalety akumulatorów AGM
- Bardzo wysoka odporność na obciążenie cykliczne.
- dwukrotnie zwiększona żywotność w porównaniu do standardowych akumulatorów.
- podwójne wieko – podwójna ochrona przed wylaniem się elektrolitu:
- absolutnie bezobsługowy – technologia na bazie czystego wapnia.
- niska rezystancja wewnętrzna - duże prądy rozruchowe
- zoptymalizowane wartości rozruchu na zimno, maksymalna energia rozruchu.
- odporne na wibracje dzięki połączeniu z dnem skrzynki i mocnym połączeniom ogniw.
- lepsze zabezpieczenie przed zapłonem wstecznym.
System Bartona
Producent akumulatorów Tuborg jako jedyny w naszym kraju wytwarza tlenek ołowiu (podstawowy składnik pasty akumulatorowej) metodą rozpyleniową opartą na systemie BARTONA. Metoda ta jest stosowana w krajach Ameryki Północnej i Dalekiego Wschodu, gdzie wytwarzane jest 75% światowej produkcji akumulatorów.
Jej cechą charakterystyczną jest łatwość i czułość sterowania procesem, co pozwala otrzymać wyrób o żądanych parametrach i utrzymać jego jakość na stałym poziomie. Wytworzone cząstki ołowiu są stałe wymiarowo – umożliwia to przygotowanie masy czynnej o jednolitych parametrach, co przyczynia się do uzyskania wysokiej pojemności.
Kluczowe procesy takie jak produkcja płyt, montaż, formacja akumulatorów są ciągle rozwijane głównie pod kątem automatyzacji i robotyzacji. Korzyści z automatyzacji procesów produkcyjnych należy widzieć w kilku kategoriach. W aspekcie produktu zapewnia się wysoką i powtarzalną jakość, z kolei w aspekcie procesu osiąga się wysoką wydajność i efektywność produkcji.
Wreszcie z punktu widzenia utrzymania wyposażenia technicznego - zabezpiecza się wysoką niezawodność i dyspozycyjność produkcyjną maszyn i linii przy zmniejszonych bezpośrednich nakładach obsługi technologiczno - operatorskiej oraz usług utrzymania ruchu, serwisów i remontów.
System Formacji
System do formacji akumulatorów oparty o ciągłą cyrkulację elektrolitu z łączną wymianą jego gęstości podczas procesu formacji. Proces ten integruje kilka operacji, które do tej pory były realizowane na osobnych węzłach produkcyjnych.
Niezaprzeczalne korzyści to:
- Krótki czas formacji. Redukcja czasu do 80% w porównaniu do procesów standardowych. Formacja dla niektórych typów wynosi nawet do 8 godzin.
- Optymalne uformowanie elektrod – proces formacji odbywa się przy ciągłej cyrkulacji elektrolitu o niskiej gęstości, który pod koniec procesu jest wymieniany automatycznie na elektrolit o zadanej gęstości, co zapewnia najlepsze przemiany elektrochemiczne.
- Wysoka jakość procesu – elektrolit jest przygotowywany i nadzorowany przez wysokiej klasy zintegrowany układ do mieszania (elektrolit jest produkowany bezpośrednio w urządzeniu ze stężonego kwasu). Otrzymujemy elektrolit o precyzyjnie ustalonych i powtarzalnych wartościach temperatury i gęstości.
- System wizualizacji i kompleksowe rejestrowanie danych zapewniają pełną kontrolę procesu.
- Akumulatory do Start Stop
Wymienione zalety pozwalają na osiągnięcie powtarzalnych parametrów akumulatora; które przekładają się na wysoką trwałość eksploatacyjną.