Akumulator to niezwykle istotna część każdego samochodu. Dzięki niemu różne urządzenia elektryczne mogą być zasilane, podczas gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Kiedy chcemy odpalić silnik, niezbędny do rozruchu silnika prąd jest dostarczany właśnie z niego. Ponadto, akumulator dostarcza prąd do obwodu elektrycznego auta w momentach, gdy obroty silnika są na tyle niskie, że wydajna praca alternatora jest niemożliwa. Kiedy wprawimy nasz pojazd w ruch, zużyta w czasie postoju i rozruchu silnika energia elektryczna jest uzupełniana przez alternator. Funkcje te następują po sobie i są powtarzane okresowo. Aby akumulator mógł zasilać urządzenia w aucie, łączy się go z obwodem elektrycznym auta specjalnymi przewodami. Są one zakończone klemami. Klemy to specjalne końcówki, które nakłada się i zaciska na biegunach akumulatora. Jedna z końcówek biegunowych ma znak dodatni, a druga ujemny. Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, co robić, gdy klemy ulegną uszkodzeniu.
Dlaczego klemy muszą być czyste i utrzymane w dobrym stanie?
Jedną z najczęstszych przyczyn spadku wydajności akumulatora samochodowego jest jego niepełne połączenie z instalacją elektryczną. Za tę funkcję odpowiedzialne są właśnie klemy. Z tego powodu warto dbać o ich dobry stan techniczny. Zaniedbane klemy akumulatora, które są brudne i zaśniedziałe (pokryte tlenkami), mogą być powodem niewystarczającego przepływu prądu. Przed podłączeniem akumulatora oraz regularnie co pewien czas należy dokładnie oczyścić klemy i wystające dwa bieguny. Z powodzeniem można użyć do tego zwykłej czystej i ciepłej wody. Po przeczyszczeniu klem koniecznie trzeba je bardzo dokładnie wysuszyć. Następnie powinniśmy podłączyć akumulator – najpierw plus później minus. Przy dokręcaniu klem zaciskających na końcówkach biegunów należy wykazać się dużą ostrożnością, gdyż można je łatwo uszkodzić albo nawet wyrwać. Kolejną czynnością konserwacyjną, o której należy pamiętać, jest nasmarowanie klem czystą, bezkwasową wazeliną albo specjalistycznym smarem przeznaczonym do tego rodzaju prac. Dzięki temu powierzchnia styku klemy i bieguna będzie dobrze zabezpieczona przed wnikaniem w jej szczeliny wilgoci i oparów kwasu. Zabieg ten chroni wspomniane części przed korozją. Pamiętajmy, że brud znajdujący się na stykach zmniejsza napięcie, dlatego ta prosta czynność jest tak istotna.
Co zrobić, jeżeli nie mamy ochoty czyścić zaniedbanych klem?
Zaniedbane lub uszkodzone klemy akumulatora mogą być przyczyną niewłaściwego przepływu prądu, co może przejawiać się np. zbyt niskim poziomem naładowania. Ignorowanie tego problemu przyczyni się do szybkiego zużycia tego urządzenia. Z tego względu nie powinno się go bagatelizować. Zaśniedziałe klemy trzeba jak najszybciej oczyścić. Jeżeli klemy są uszkodzone, konieczna będzie ich wymiana na nowe. Jeżeli nie mamy ochoty poświęcać czasu i uwagi na czyszczenie zaniedbanych klem, możemy je także po prostu wymienić. Jest to tania część, a wymiana nie jest skomplikowana, dlatego powinien sobie z nią poradzić każdy kierowca.
Wymiana uszkodzonych klem krok po kroku:
- Ostrożnie odkręcamy śruby trzymające zaciski klem.
- Rozłączamy klemy, rozpoczynając od klemy ujemnej.
- Jeżeli klema nie chce zejść, możemy ją delikatnie podważyć. Wystarczy zastosować dźwignię z używanego przez nas śrubokręta.
- Miękką kostką ścierną dokładnie czyścimy odsłonięty biegun akumulatora.
- Podczas gdy klema ujemna jest ciągle zdjęta, rozłączamy klemę dodatnią i powtarzamy te same czynności czyszczące.
- Demontujemy uszkodzone klemy z przewodów.
- Zakładamy na nie nowe klemy.
- Podłączamy klemy do biegunów, rozpoczynając od klemy dodatniej, a na ujemnej kończąc.