Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

A A A

We współczesnych samochodach instalacja elektryczna jest jednym z głównych układów. Odpowiada ona przede wszystkim za komfort jazdy, emisję spalin, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz pracę wielu innych podzespołów. Zwiększające się zapotrzebowanie na energię elektryczną wymusza na producentach akumulatorów opracowywanie coraz bardziej zaawansowanych technologii.

Rodzaje instalacji elektrycznych

W samochodach osobowych najpopularniejsza jest instalacja jednoprzewodowa, w której elementy nadwozia są połączone z ujemnym biegunem na akumulatorze. Biegun dodatni musi mieć ujście w postaci odbiornika. Jest to układ prosty w konstrukcji i tani. Bardziej zaawansowana jest instalacja dwuprzewodowa izolująca metalowe elementy. Stosuje się ją głównie w modelach z nadwoziami wykonanymi z tworzyw sztucznych. Coraz nowsze systemy elektryczne wymuszają opracowywanie rozwiązań bardziej skomplikowanych, które jednocześnie nie dodawałyby kolejnych przewodów. W ten sposób w samochodach pojawiły się magistrale danych. Umożliwiają one obsługiwanie poszczególnych podzespołów bez bezpośredniego połączenia. Choć w praktyce taki układ jest bardzo wygodny, wpływa na zwiększenie kosztów produkcji samochodów i wymaga specjalistycznej wiedzy w przypadku awarii.

Praca akumulatora

Choć podzespołów elektrycznych w samochodach jest coraz więcej, ogólny schemat instalacji się nie zmienia. Samo napięcie także nie uległo zmianom, ponieważ w autach osobowych i większości motocykli używa się 12 V, a w autobusach i pojazdach ciężarowych 24 V. Akumulator zasila rozrusznik, który obraca wałem korbowym. Rozpoczęcie spalania paliwa możliwe jest po osiągnięciu 70 obrotów na minutę w silnikach benzynowych i 200 obrotów na minutę w silnikach wysokoprężnych. To właśnie ten czynnik wpływa na przymus używania mocniejszych akumulatorów w dieslach. Przy określonej prędkości wał korbowy zasila pompy paliwa, wtryskiwacze, świece żarowe w silnikach diesla, cewki zapłonowe, świece w silnikach benzynowych, a także komputer sterujący pracą silnika i czujniki. Następnie wał korbowy poprzez pasek wieloklinowy rozpoczyna współpracę z alternatorem, który dostarcza prąd dla instalacji elektrycznej oraz ładuje akumulator.

Wymagania nowoczesnych aut

Naładowany akumulator pozwala m.in. na słuchanie radia, włączanie świateł, otwieranie szyb, ogrzewanie wnętrza i wiele innych czynności niezależnie od tego, czy samochód jedzie, czy stoi. Nie można jednak całkowicie polegać na jego pracy przy długich postojach lub w korkach. Jeśli bateria nie jest nowa, nadmiar włączonych systemów może doprowadzić do całkowitego rozładowania. Dzieje się tak szczególnie zimą, kiedy pojemność akumulatorów mocno spada. Kolejne serie samochodów obfitują w coraz nowsze podzespoły elektryczne. Szczególnie wymagające są auta z systemem start-stop, które samoczynnie wyłączają się i uruchamiają w korkach oraz na światłach. Tradycyjne baterie ołowiowo-kwasowe stosowane głównie do rozruchu nie podołają takim wymaganiom. W tym przypadku stosuje się akumulatory EFB o zwiększonej żywotności oraz AGM, które charakteryzują się wysoką mocą rozruchową, wzmocnioną konstrukcją i krótkim czasem naładowania.