Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

A A A

Klemy to elektryczne łączniki pomiędzy akumulatorem a zewnętrznym obwodem. Znajdują się na końcówkach przewodów. Docelowo są nakładane i zaciskane na biegunach akumulatora. Klema dodatnia podłączona jest do siatki dodatniej pierwszej celi, a klema ujemna — do ujemnej ostatniej w szeregu celi. Nie wszyscy właściciele pojazdów zdają sobie sprawę z tego, że zaciski akumulatora to bardzo istotne punkty w instalacji elektrycznej auta. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie, np. brak dobrego styku między klemą a biegunem akumulatora, mogą prowadzić do problecmów z uruchomieniem samochodu.

 

Klemy też wymagają uwagi

Problemy z akumulatorem niejednokrotnie mają bezpośredni związek z klemami, gdyż zaciski są najbardziej wrażliwymi i narażonymi na obciążenia elementami w połączeniach elektrycznych. Warto więc regularnie sprawdzać ich stan, aby układ ładowania działał bez zarzutu.

Pierwszym zagrożeniem dla sprawności zacisków jest brud — kurz, drobinki parującego elektrolitu i produktów reakcji chemicznych i inne zanieczyszczenia. Kiedy więc zdemontujesz klemy akumulatorowe, poświęć chwilę na dokładne usunięcie zabrudzeń. Co pewien czas należy dokładnie oczyścić ołowiane bieguny baterii oraz współpracujące z nimi klemy. Do czyszczenia można wykorzystać specjalne szczotki lub zwykły papier ścierny. W ten sposób skutecznie unikniemy niepotrzebnych kłopotów, np. zwarcia między biegunami baterii.

Podczas czyszczenia czy okresowych kontroli należy też przyjrzeć się śrubom, którymi są zaciski skręcane, gdyż to od nich w dużej mierze zależy skuteczność mocowania elementów. Sprawdzamy, czy nie doszło do uszkodzeń lub wad, które kwalifikują śruby bądź nakrętki do wymiany. Koniecznie należy skontrolować też poprawność zasilania, aby zapewnić lepsze przewodzenie prądu.

Zasady prawidłowego podłączania klem

Prawidłowe podłączanie klem do akumulatora nie jest zadaniem trudnym, jednak wymaga nieco uwagi i przestrzegania kilku podstawowych zasad. Przed rozpoczęciem montażu nowej baterii, należy oczyścić zaciski i podstawę mocowania, aby zapewnić prawidłową pracę układu elektrycznego.

Najważniejszą zasadą, którą bezwzględnie trzeba przestrzegać, jest to, że najpierw podłączamy zacisk dodatni (kolor czerwony lub znak “+”), a później zacisk ujemny (kolor czarny lub niebieski i znak “-”). W ten sposób unikniemy niebezpiecznego zwarcia. Przy odłączaniu klem postępujemy odwrotnie — najpierw zdejmujemy zacisk ujemny, później dodatni.

Mocowanie klem oczkowych należy przeprowadzać ostrożnie i delikatnie. Zawsze rozkręcamy śruby ściskające klemę. Przy podłączaniu do akumulatora kabli rozruchowych pamiętaj, aby kabel plusowy został podłączony z dodatnim biegunem baterii, a ujemny do metalowego elementu w komorze silnikowej samochodu. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do przeskoku iskry, co bywa niebezpieczne w skutkach.