Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

A A A

Technologia Start&Stop stosowana jest obecnie w przypadku większości nowo produkowanych samochodów. System ten odpowiada za automatyczne włączanie i wyłączanie silnika w czasie postoju. Silnik pracuje więc w dość specyficznych warunkach, co z kolei pociąga za sobą pewne wymagania w stosunku do akumulatora zastosowanego w pojeździe. Konwencjonalna bateria kwasowo-ołowiowa posiada niewystarczające parametry, by sprostać wymogom technologii Start&Stop. Jaki akumulator trzeba zatem wybrać?

Akumulatory współpracujące z systemem Start&Stop

W samochodach z systemem Start&Stop dochodzi do częstego zatrzymywania i rozruchu silnika, a w czasie tych chwilowych postojów większość urządzeń w pojeździe musi być zasilana wyłącznie z akumulatora. To wszystko sprawia, że w tym przypadku należy wybrać akumulator, który wyróżnia się zdecydowanie większą odpornością na pracę cykliczną.

Technologia Start&Stop wymaga zastosowania w samochodzie nowoczesnych akumulatorów samochodowych AGM i EFB. Są one droższe od konwencjonalnych, ale cechują się parametrami, które w tym przypadku są niezbędne dla sprawnej i bezproblemowej pracy pojazdu. Ten typ akumulatorów sprawdzi się też w pojazdach bez systemu Start&Stop, ale wyposażonych w dużą liczbę odbiorników i intensywnie użytkowanych w ciężkich warunkach.

Akumulatory AGM cechują się bardzo wysoką odpornością na pracę cykliczną. Doskonale radzą sobie ze zmiennymi napięciami oraz głębokim rozładowaniem. Przeznaczone są przede wszystkim do samochodów z zaawansowanym systemem start-stop z technologią odzyskiwania energii podczas hamowania. W tych akumulatorach elektrolit uwięziony jest w macie szklanej, będącej separatorem. Brak płynnego elektrolitu redukuje ryzyko wylania się kwasu z zewnątrz akumulatora. Działają one w stanie częściowego naładowania, a więc są w stanie przyjąć znacznie większy ładunek elektryczny wytworzony podczas odzyskiwania energii hamowania.

Z kolei kumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery) zapewniają dwukrotnie większą odporność na pracę cykliczną niż standardowe baterie. To z kolei przekłada się na dłuższą żywotność, niezawodność oraz odporność na wstrząsy. Posiadają płynny elektrolit, jednak cechują się niskim oporem wewnętrznym, a płyty akumulatora są odpowiednio wzmocnione (powłoką z poliestru lub/i zwiększoną adhezją masy czynnej z kratką akumulatora).