Pn-Pt: 8-19 Sb: 9-14 Masz pytania? Zadzwoń telefon icon min+48 883 712 812 61 628 21 03

A A A

Potrzebujesz nowego akumulatora, ale nie wiesz jaki wybrać? A może musisz go naładować, i nie wiesz jak się do tego zabrać? Jeśli tak, to ten dział jest właśnie dla ciebie. Te i wiele innych ciekawych artykułów dotyczących akumulatorów, prostowników i przetwornic napięcia.

poradnik eksperta kata

Kilka przydatnych porad, które pozwolą przeżyć zimę twojemu akumulatorowi.

Jak doskonale wiemy, ujemne temperatury nie służą naszym autom, a w szczególności naszym akumulatorom. Jednak jest kilka prostych czynności, które możemy zastosować przed zimą, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji typu: brak możliwości odpalenia auta przy -15 oC. Przede wszystkim musimy znaleźć przyczynę, jeżeli okaże się, że problemem jest akumulator to:

CTEK - Logo

Ładowarka CTEK

Produkty CTEK to zawansowane ładowarki impulsowe wyposażone w mikroprocesor który steruje procesem ładowania. Dzięki ładowarką CTEK przedłużysz żywotność swojego źródła prądu w każdym typie pojazdu oraz urządzeniu poczynając od małych akumulatorów podtrzymujących np. w zabawkach, systemach alarmowych, UPS po akumulatory dla skuterów, motocykli, samochód osobowych, busach, camperach a kończąc na dużych akumulatorach w ciężarówkach TIR, pojazdach ciężkich używanych w budownictwie, pojazdach rolniczych jak ciągnikach (traktorach), kombajnach.

Wymontowanie i zamontowanie akumulatora

Wymontowanie akumulatora

  1. Upewnić się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym lub parkowania. Wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne i wyjąć kluczyki z wyłącznika zapłonu. Uwaga: w niektórych samochodach drzwi zablokują się automatycznie po odłączeniu akumulatora, i z tego względu kluczyki należy zabrać z samochodu. Należy również odłączyć wszystkie alarmy nie instalowane przez producenta samochodu.
  2. Sprawdzić, czy gniazdo zapalniczki działa. Jeśli nie działa, przełączyć kluczyk zapłonu w położenie pomocnicze. Zainstalować urządzenie do podtrzymywania pamięci komputera pojazdu (CMS).
  3. Odłączyć najpierw od akumulatora przewód połączony z masą pojazdu (w nowoczesnych samochodach jest to biegun ujemny akumulatora). Może to spowodować utratę nastaw zapisanych w pamięci komputera samochodu – należy skorzystać z instrukcji obsługi samochodu.
  4. Odłączyć przewód od bieguna dodatniego akumulatora. Jeżel i zainstalowane zostało urządzenie CMS, przewód ten pomimo odłączenia będzie znajdował się pod napięciem. Aby uniknąć zwarcia z masą pojazdu, na końcówkę przewodu należy założyć izolator, np. rękawicę gumową.
  5. Usunąć elementy mocujące akumulator w pojeździe.

CTEK - Logo

CTEK, to najlepszy w Europie model ładowarki do akumulatorów, trzykrotny laureat nagrody "Best in Test, używany przez najważniejsze firmy motoryzacyjne, jako podstawowy model ładowarki stosowanej w ich pojazdach. Ładowarki CTEK są zalecane do wszystkich rodzajów akumulatorów kwasowo-ołowiowych, w tym elektrolitowych, bezobsługowych, żelowych, wapniowo-wapniowych oraz AGM.

Buy Now

Na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora ?

Sprawdź książkę serwisową swojego pojazdu i znajdź w niej rekomendacje producenta oryginalnego wyposażenia dotyczące:

  • klasy wielkości akumulatora – rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych wymiarów Twojego auta. Wiele pojazdów jest przystosowanych do więcej niż jednej klasy.
  • mocy zimnego rozruchu (CCA) – CCA jest niezwykle istotna, jeśli chodzi o możliwość uruchomienia pojazdu w niskich temperaturach. To siła prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w temperaturze -17, 8oC, czyli 0oF zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.
  • pojemności rezerwowej (RC) – pomaga zasilać system elektryczny w Twoim pojeździe, w momencie gdy alternator przestaje pracować. Wskaźnik ten oznacza ilość minut, w czasie których akumulator będzie w stanie dostarczać prądu o pełnej mocy zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności. Akumulatory Poznań

 


Jeśli szukasz akumulatora o głębokich cyklach przeznaczonego dla sprzętów marynistycznych lub kamperów, musisz także wziąć pod uwagę:

  • typ wyposażenia, który będzie zasilany,
  • ilość amperów (A) potrzebną do zasilenia wyposażenia,
  • ilość godzin, w ciągu których będziesz korzystał z wyposażenia.

 

Jak dobrać pojemność akumulator?

Pomnóż ilość amperów przez ilość godzin, a otrzymasz potrzebną Ci ilość amperogodzin.
Pobór prądu wyposażenia (A) x czas (h) = Ah

Przykład: kuter rybacki

Światła 10 x 5 = 50
Silnik elektryczny podnośnika do ryb: 1 x 5 = 5
Echosonda 3 x 5 = 15
Radio 1 x 5 = 5
Łącznie = 75 Ah*

* Poszukaj akumulatora, który dostarczy odpowiednią ilość amperogodzin (tu 75 Ah) w danym czasie i o danym napięciu znamionowym.


Na wszelki wypadek, żeby zachować zapas bezpieczeństwa, zwiększ obliczoną ilość amperogodzin o 20%.

 

Sprawdź „metrykę”

Im nowszy akumulator tym lepiej. Naucz się odczytywać kody dat na akumulatorze. Lub upewnij się u sprzedawcy, czy kupujesz świeży akumulator. Akumulator może leżeć na półce tak długo, że nie będzie już w stanie dostarczyć Ci podczas pierwszego użycia takiej mocy, jakiej potrzebujesz. Najprawdopodobniej nie będzie to miało jednak wypływu na jego długoterminową wydajność, ponieważ można przywrócić mu oryginalny poziom wydajności ładując go zarówno wewnątrz pojazdu lub za pomocą zewnętrznego zasilania.

 

Warunki gwarancji

Staraj się wybierać nieograniczoną gwarancję – sprawdź, czy oferowana Ci gwarancja obowiązuje w całym kraju. Pozwoli Ci to korzystania z serwisu, gdziekolwiek jesteś. 

Żródło: .varta-automotive.pl