Kilka przydatnych porad, które pozwolą przeżyć zimę twojemu akumulatorowi.
Jak doskonale wiemy, ujemne temperatury nie służą naszym autom, a w szczególności naszym akumulatorom. Jednak jest kilka prostych czynności, które możemy zastosować przed zimą, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji typu: brak możliwości odpalenia auta przy -15 oC. Przede wszystkim musimy znaleźć przyczynę, jeżeli okaże się, że problemem jest akumulator to:
Sprawdź w jakim stanie jest Twój akumulator.
Pierwszą i najprostszą czynnością jest sprawdzenie napięcia (V) akumulatora w spoczynku czy najlepiej rano, na zimnym silniku. Napięcie (V) sprawdzamy za pomocą zwykłego miernika, voltomierza lub bardziej zaawansowanego multimetru.
Wartość napięcia (V) powinna wynosić między 12,4V a 12,8V, gdy jest niższa to zalecane jest naładowanie akumulatora prostownikiem lub ładowarką mikroprocesorową (w zależności jakiej technologii posiadamy akumulator).
Jeżeli chcemy sprawdzić akumulator bardziej szczegółowo (gęstość i kolor elektrolitu w środku, napięcie pod obciążeniem, prąd rozruchowy) to najlepiej udać się do profesjonalistów w tej dziedzinie, chociażby z tego względu, że rzadko która piwnica jest wyposażona w takie specjalistyczne urządzenia.
Sprawdź kondycję swojego auta.
Akumulator to jedna z wielu części w aucie, które może powodować problemy z rozruchem. Niemniej jednak cały samochód współgra ze sobą i wpływa na poszczególne podzespoły. Ważnym elementem wpływającym na akumulator jest alternator. Jego zadanie to ładowanie akumulatora podczas pracy silnika.
Aby sprawdzić prawidłowe działanie alternatora, musimy po raz kolejny sięgnąć po nasze urządzenie mierzące napięcie (V) akumulatora czyli miernik (multimetr). Żeby dokonać pomiaru przygotujmy samochód do jazdy: a) włączmy silnik, b) zapalmy światła (w Polsce mamy nakaz jazdy ze światłami), c) zaciągnijmy hamulec ręczny (auto będzie wtedy zabezpieczone przed ewentualnym stoczeniem się z nierówności), d) zmierzmy napięcie (V) akumulatora. Prawidłowa wartość napięcia przy uruchomionym silniku to 13,8V – 14,5V.
Jeżeli wynik jest mniejszy - może to wskazywać na problem z alternatorem, którego skutkiem będzie rozładowany akumulator, a jeżeli wynik jest większy – może być to problem z regulatorem napięcia, którego skutkiem będzie przeładowanie, wygotowanie, a nawet uszkodzenie akumulatora, w obu przypadkach najlepiej skontaktować się z elektrykiem/elektromechanikiem samochodowym.
Naładuj swój akumulator jeżeli trzeba.
Jeżeli sprawdzone napięcie (V) akumulatora wskazuje na niedoładowanie lub rozładowanie to nie warto zwlekać z ładowaniem, ponieważ użytkując niedoładowany akumulator możemy doprowadzić do jego uszkodzenia, a zakup nowej baterii może wahać się w granicach 200-300 zł. W szczególności w okresie zimowym kiedy temperatury spadają poniżej 0oC, a katalogowe parametry akumulatora mogą osiągnąć nawet 50-60% swojej pierwotnej wartości.
Dlatego warto zaskoczyć zimę i zajrzeć do swojego akumulatora już na jesień. Sposób ładowania akumulatora, może wydawać się bardzo prosty, ale czy rzeczywiście tak jest? Po pierwsze musimy odpowiedzieć sobie na pytanie jakiej pojemności (Ah) i technologii (CA/CA, EFB, AGM) posiadamy akumulator. Przeczytaj także Jak dbać o akumulator w okresie letnim?
Wtedy dopiero odpowiednio możemy dobrać urządzenie, którym będziemy ładować nasz akumulator. Z grubsza możemy podzielić je na prostowniki (ładują dopóki ich nie odłączymy z sieci) i ładowarki automatyczne (posiadają proces ładowania, po którym przestają ładować i przechodzą w tryb uśpienia/podtrzymania).
Bardzo ważnym elementem procesu ładowania jest ustawienie na początku prawidłowego natężenia prądu (A). Powinno ono wynosić 1/10 pojemności akumulatora, przykład: jeżeli posiadamy akumulator o pojemności 70Ah to powinniśmy ustawić natężenie prądu na 7A. Cały proces ładowania akumulatora powinien trwać około 10h, proces ten można powtórzyć 2-3 krotnie w zależności od stopnia rozładowania akumulatora. Przeczytaj artykuł Rozładowany akumulator, co dalej ?
Jeżeli, nie jesteśmy pewni którejkolwiek z powyższej kwestii to lepiej skontaktować się z profesjonalistami od akumulatorów, doradzą nam jak poprawnie zadbać o nasz akumulator, uchronimy się w ten sposób od ewentualnego nieumyślnego uszkodzenia naszego akumulatora.
Warto pamiętać, że sklepy z akumulatorami (w szczególności te lepsze) często oferują usługę ładowania za przystępną cenę (20-30 zł) i mamy wtedy pewność, że nasz akumulator został prawidłowo naładowany
Nie nadużywaj odbiorników w samochodzie.
Czas zimowy dla samochodów jest prawdziwym wyzwaniem. Przede wszystkim ujemne temperatury, które wpływają na pojemność naszego akumulatora oraz cała masa dodatkowych odbiorników, które obciążają naszą baterię, np.: podgrzewane fotele, szyby, lusterka, webasto, dmuchawy, nawigacja.
Do tego jazda w ruchu miejskim, ciągłe gaszenie i odpalanie silnika, często alternator nie nadąża z ładowaniem powstających ubytków w prądzie. Dobrym nawykiem jest włączanie poszczególnych odbiorników dopiero po uruchomieniu silnika, szczególnie warto pamiętać o światłach, aby włączyć je po uruchomieniu silnika i wyłączyć przed zgaszeniem silnika. Dajemy wtedy szansę alternatorowi na pełne rozpoczęcie ładowania akumulatora.
Masz auto – używaj go.
Zasada „jeżeli czegoś nie używasz to psuje się szybciej gdybyś tego używał” sprawdza się również w stosunku do samochodów. Niektórzy z nas z pewnością nie przepadają za jazdą w warunkach zimowych, bądź zmieniają swoje letnie auto na zimowe, aby podnieść komfort jazdy na tę porę roku.
Warto zadbać o „zimujące” samochodu, aby na wiosnę nie było niemiłego zaskoczenia. Auto mimo, że stoi nieużywane to jednak elektronika (komputer pokładowy, alarm, zegarek) cały czas czuwa i pobiera prąd z naszego akumulatora. Aby się przed tym zabezpieczyć, można wyjąć akumulator z auta i przechowywać go najlepiej w temperaturze pokojowej lub podłączyć do akumulatora ładowarkę mikroprocesorową (bezpieczna dla instalacji elektrycznej w aucie), która będzie podtrzymywać prawidłowe napięcie (V) akumulatora.
Uwaga! Wyjęcie akumulatora, z niektórych modeli aut (w szczególności tych nowszych) może skutkować rozkodowaniem alarmu, immobilizera, komputera pokładowego. Aby uzyskać taką informację należy przeczytać instrukcję lub skontaktować się z ASO. Przeczytaj artykuł Wymontowanie i zamontowanie akumulatora w pojeździe.
Odpowiednio dobierz akumulator do swojego auta.
Niestety nic nie jest wieczne i często zapominamy, że akumulator to również część eksploatacyjna w naszym samochodzie. Dlatego co pewien okres będziemy zmuszeni do zakupu nowej baterii. Zwrócić uwagę trzeba wtedy na jedną kluczową sprawę. Nowy akumulator nie może mieć zbyt dużej pojemności (Ah), ponieważ alternator będzie miał problem go doładować oraz nie może mieć zbyt małej pojemności (Ah), ponieważ akumulator (szczególnie zimą) będzie miał problem oddać odpowiednio dużo prądu na uruchomienie jednostki napędowej.
Aby prawidłowo dobrać akumulator do swojego auta warto poradzić się profesjonalnego sklepu. Najlepiej wybierać akumulatory sprawdzonych marek np.: Tuborg, Duracell, Varta, Centra które gwarantują uruchomienie waszego silnika w każdych warunkach.